Пошук по сайту

Філософія  лекції  Курсова робота  Рефераты  

Література

Література





Сторінка1/5
  1   2   3   4   5


Управління освіти виконавчого комітету Кременчуцької міської ради

Міський методичний кабінет

Кременчуцький міський центр практичної психології

і соціальної роботи

ВИХОВУЄМО ТОЛЕРАНТНІСТЬ

З досвіду роботи практичних психологів

м. Кременчука

Кременчук

2008

Виховуємо толерантність: З досвіду роботи практичних психологів ЗНЗ м. Кременчука / За ред. Л.В. Зюман, Л.В. Сироти. – Кременчук: КМЦППСР, 2008. – 84с.


Збірник містить роботи переможців міського конкурсу методичних розробок заходів первинної профілактики жорстокості та насильства.

Представлені в посібнику матеріали є результатом роботи практичних психологів навчальних закладів міста Кременчука в рамках акції «16 днів проти насильства». Тематичний спектр посібника досить широкий, матеріали становитимуть інтерес для тих практичних психологів, які знаходяться в творчому пошуку і які зможуть доповнити та вдосконалити досвід, запропонований увазі читачів.


Зміст

Передмова…………………………………………………………………….4

Розділ 1. Заходи первинної профілактики жорстокості

та насильства………………………………………………………………..6

1.1. Корекційно-розвивальне заняття «Вчимося жити в

мирі і злагоді»………………………………………………………………….6

1.2. Студійне заняття для учнів 4 класу «Вчимося протистояти тиску»…10

1.3. «Життя залежить від бажання жити»…………………………………16

1.4. Психологічний практикум для вчителів

«Соціально-психологічна профілактика стресів та стресових

розладів у педагогів»………………………………………………………23

1.5. Батьківські збори «Спілкуватися з підлітком. Як?»………………….31

1.6. Студійне заняття для батьків «Ми проти насильства»………………39

1.7. Родинне свято «Батьки та діти»………………………………………41

Розділ 2. Додаткові матеріали до заходів первинної профілактики жорстокості та насильства…………….....................................................50

2.1. Притчі, міфи, історії………………………………………...................50

2.2. Інформаційні повідомлення…………………………...........................62

2.3. Вправи до тренінгових занять……………………………..................70

2.4.Анкети………………………………………………………..................79

Література……………………………………………………….................82

,

Передмова

Для торжества зла

необхідна тільки одна умова –

щоб хороші люди сиділи склавши руки…

Ми живемо у світі, однією із характерних рис якого є насильство. Жорстоке ставлення до дітей, домашнє насильство, насильство в засобах масової інформації, насильство на вулицях, яке перероджується у злочинність, насильство як спосіб вирішення конфліктів тощо. Воно багатогранне та багатолике, воно спостерігається на рівні життя та стосунків окремої людини, воно домінує в думках, словах, свідомості, щоденній поведінці. Можливість потрапляння в ситуацію насильства об'єднує й бідних і багатих, міських жителів та селян, схід та захід України.

Давно вже досліджено, що дитина відтворює в майбутньому ту модель поведінки, з якою вона має справу у дитинстві. Для фахівців, які працюють з дітьми абсолютно зрозуміло, що фізичне насильство щодо дітей має бути забороненим. Але не завжди навіть вони ставлять знак рівності між фізичним насильством та тілесними покараннями дітей. Хоча тілесні покарання, навіть тоді, коли вони вмотивовані найкращими виховними бажаннями дорослих, є насильством над дитиною, яке має як фізичні, так і психічні наслідки. При цьому вони є поширеними в українському суспільстві. Наприклад, за даними досліджень серед респондентів, які досягли найвищого рівня матеріального благополуччя, декілька разів на місяць тілесні покарання застосовувалися у 59 % опитаних з цієї групи, у 41 % - дуже рідко. Але жоден респондент не відповів, що «ніколи».

Насильство та жорстокість в засобах масової інформації займає не останнє місце в переліку насильницьких проявів в суспільстві. Одні назви можуть залякати: телесеріал «Проклятый рай» (телеканал 1+1), д/ф «Дневник убийцы» ; д/ф «Ловцы ночных бабочек» (т-л «Інтер»); д/ф «Бегство из ада» (т-л «К1»).Деякі передачі не мають таких жахливих назв, але їх зміст переповнений сюжетами насильства та жорстокості. Серед них: «Чистосердечное признание» (т-л «Україна»; Пн. - Пт. (12:00, 19:00)); ток-шоу «Окна» (т-л «ТЕТ», Пн.- Пт., 21:00); д/с «Цена любви» (т-л «ТЕТ», Пн. (12:00, 18:30), Вт. (18:30)); «Кримінал» (т-л «Сити», Вт.- Пт.(11:20)) та багато інших.

Це все крутиться на телеканалах, в той час, як психологи, педагоги, соціальні педагоги, представники правозахисних та інших громадських організацій б'ють у дзвони.

Представлені в посібнику матеріали є результатом роботи практичних психологів навчальних закладів міста Кременчука в рамках акції «16 днів проти насильства». Тематичний спектр посібника досить широкий, матеріали становитимуть інтерес для тих практичних психологів, які знаходяться в творчому пошуку і які зможуть доповнити та вдосконалити досвід, запропонований увазі читачів.

Розділ 1. Заходи первинної профілактики жорстокості та насильства
1.1.Корекційно-розвивальне заняття

«Вчимося жити в мирі і злагоді»



Вишинська Т.І.,

практичний психолог

колегіуму №25

Однією з найактуальніших проблем сьогодення є зростання дитячої агресивності. На жаль, діти щодня споглядають з екранів телевізора сцени жорстокості і насилля. Але дитину можна навчити, як протистояти жорстокості, не переносити її в повсякденне життя. Тому завдання підібрані таким чином, щоб не стимулювати у дітей інтерес до різновидів і Форм прояву жорстокості, а, навпаки, вчити їх розрізняти добро і зло, пробачати людей, контролювати свій емоційний стан. Дане розвивальне заняття проводиться підлітками-інструкторами програми «Рівний-рівному». Науково обґрунтовано, що діти краще навчаються у дітей. Тому старшокласники, виступаючи в ролі вчителя, являються також і взірцем для наслідування, прикладом того, що в майбутньому ці ж учні теж зможуть проводити подібну роботу.

Мета заняття: сприяти створенню доброзичливої атмосфери в класному колективі; формувати навички, необхідні для успішної взаємодії; розвивати вміння аналізувати свою поведінку, помічати недоліки та позбавлятися їх; виховувати повагу до висловлення особистої думки кожного.

Цільова група: учні 3 - 4класів.

Тривалість: 35 - 40 хвилин.

Ресурсне забезпечення: 7 аркушів А-4, 7 маркерів, 7 пелюсток (формат А-4) для чарівної квітки, кошик, картки з прислів'ями.

Хід заняття

1. Привітання. Мотивація діяльності. (2 хв.)

З 25 листопада по 10 грудня проходить Всеукраїнська акція: «16 днів проти насильства». На жаль, в дитячих колективах іще зустрічаються випадки жорстокості і насилля по відношенню один до одного. Тому ми хотіли б, щоб ви замислилися: чи можна жити в мирі і злагоді, і як це зробити?

2. Інформаційне повідомлення: (3 хв.)

  • Скажіть, хтось із вас хотів би, щоб до нього застосували жорстокі чи насильницькі дії?

  • Які дії можна розцінити як жорстокість? (зачитати з документа).

Жорстоке поводження дітей щодо дітей виявляється в такому: образливих прізвиськах; насміханні над виглядом, видом діяльності, поведінкою дітей, які вирізняються серед однолітків; примушуванні до негативних дій (доведи, що не боїшся вчителя, що ти не гірший за інших (палиш), бойкоті, ігноруванні; битті («темна»); відбиранні у слабших дорогих речей, грошей, їжі; погрозах, приниженнях: примусу до «служіння» сильному - нести портфель, бути на підхваті, чергувати тощо.

- Діти, чи є у вас хоча б одна негативна риса, якої б хотіли позбутися? Зробимо це не зовсім звичайним для вас способом.

3. Вправа «Фігура монстра» (10 хв.)

Мета: активізувати учасників до роботи в групі; проаналізувати свою поведінку і націлити на необхідність викорінення рис жорстокості.

Ресурсне забезпечення: 7 аркушів А-4, 7 маркерів, кошик.

- Пригадайте, за допомогою чого тварини можуть поранити один одного, проявити агресивність, напасти (кігті, зуби, роги)

От ми і пропонуємо намалювати незвичайну істоту, якій ви віддасте свої найгірші звички, слова, думки, (у вигляді кігтів, жал, крил). Клас ділиться на групи по 4 учні (як сидять за партами). Малюють на аркуші (5 хв.)

Обговорення(5 хв.)

  • Вам подобається ваше створіння ?

  • Ви чесно всі злі наміри віддали цій істоті ?

- А хотіли б , щоб таке створіння жило поруч з вами?

- Чи хотіли б ви знищити це зло ?

Давайте розірвемо малюнок на шматочки. Тільки тоді ви переможете зло, коли покладете шматки в чарівний кошик. Тепер всі учні класу позбавилися своїх найгірших рис і стали добрими і чемними.

4. Гра : «Відгадай прислів'я» ( 5-7 хв.)

Мета: розкривати могутність сили слова, змусити замислюватися над кожним сказаним словом.

Ресурсне забезпечення: картки з прислів'ями.

  • Як ви гадаєте, чи можна образити словом?

  • Слово має велику силу?

Давайте перевіримо, якою силою володіють записані слова.

З'єднайте стрілочкою слова і прочитайте прислів'я. Поясніть і запам'ятайте.

  1. Добре слово і -безмежна.

  2. Вітер рушить гори, а зле зруйнує.

  3. Сила слова що дощ у засуху.

4. Тепле слово і в залізні ворота відкриває.

5.Добре слово людині, а слово дружбу.

6. Слово - ключ, яким відкривають серця.

7. Мале зле слово велику образу творить.

8.Добре слово дім побудує, мороз зігріє.
5. Вправа «Квітка доброти» (10-13 хв.)

Мета: скласти правила поведінки, які дозволять комфортно почуватися кожній дитині в класі.

Ресурсне забезпечення: 7 пелюсток (формат А-4) для чарівної квітки, 7 маркерів або фломастерів.

Ви вже знаєте чимало. У вас добрі і щирі серця. Але щоб ви ні на хвилинку не забували про свої найкращі риси, ми пропонуємо виростити у вашому класі «квітку доброти». Кожна команда отримує пелюстку і записує на ній 3 правила поведінки, яких необхідно дотримуватися в класі і які допоможуть дітям бути уважними і добрими один до одного (5 хв.). Тоді у вашому класі розквітне «квітка доброти».

Обговорення (5-7 хв.)

Прочитати правила з кожної пелюстки.

  • Чому ви обрали саме такі правила?

  • Всі згодні жити за такими правилами?

- Чи потрібна вам «квітка доброти»?

6. Підсумок заняття (2-3 хв.)

- Вам сподобалося це заняття?

- Що найбільше запам'яталося?

- Що ви хотіли б побажати один одному?



1.2. Вчимося протистояти тиску
Калінчук Т.Д.,

практичний психолог гімназії №5
Мета: Пояснити, що тиск - одна з форм впливу на людей.

Обговорити способи протистояння тиску.

Цільова група: учні 4 -5 класів.

Тривалість заходу: 45 хвилин.

Ресурсне забезпечення: картки, робочі зошити для учнів за програмою «Корисні звички».
Хід заняття.

1. Вступна бесіда

1. Сказати, що зустріч присвячена впливу на нашу поведінку.

Запитання:

  • Як впливає на нас погода?

  • А настрій інших людей? Музика?

2. Висновок: На наш настрій і поведінку можуть впливати різноманітні фактори. Позитивні впливи викликають хороший настрій. Негативні – поганий. Вони шкідливі для здоров'я. Під впливом оточення ми можемо змінювати думку, рішення чи поведінку.
2. Обговорення в групі

1.Запропонувати дітям пригадати ситуації, коли:

1) учня просять зробити щось таке, чого він робити не хоче;

2) від учня вимагають (примушують) зробити щось таке, чого він робити не може;

3) учню погрожують.
2. Вислухавши всі приклади, пояснити, що кожна людина може опинитися в ситуації, подібній почутим. Це ситуації тиску.

Тиск – це примус робити те, що людина не хоче, або не може.

Тиск проявляється по-різному:

  • лестощі,

  • погрози,

  • шантаж,

  • посилання на авторитет, на дружні стосунки,

  • спроба викликати почуття провини,

  • підкуп.

(Види тиску записані на дошці).
3. Рольова гра

Зміст гри: учениця в оточенні однокласників у центрі кола.

Вона не хоче співати, але учні домовилися примусити її.
Роздати дітям картки з репліками. Запропонувати учням вийти до дошки й утворити коло. В центрі має бути учениця, яка в змозі впевнено протистояти тиску.

7 учнів, використовуючи фрази з карток, намагаються змусити дівчинку заспівати. Клас слідкує за грою і фіксує методи тиску у зошитах.
На картках:

1. Заспівай, будь ласка, у тебе такий голос, кращий, ніж у Алли Пугачової.

(Лестощі)

2. Заспівай, будь ласка, вчителька співів говорила, що у тебе найкращий у школі голос.

(Посилання на авторитет)

3. Заспівай, а якщо не заспіваєш, я не дам послухати тобі новий диск.

(Погроза)

4. Заспівай, будь ласка. У мене болить голова, а від твого співу біль відразу мине. Якщо ти не заспіваєш, мені стане ще гірше.

(Викликання почуття провини)

5. Заспівай, якщо не заспіваєш, я розкажу вчительці, що ти наробила.

(Шантаж)

6. Заспівай, будь другом, ти ж знаєш, як мені подобається твій спів.

(Дружній тиск)

7. Якщо ти заспіваєш, я подарую тобі гру, про яку ти давно мріяла.

(Підкуп)

Обговорення гри:

Назвати способи тиску, які використала група.
Запитання до учениці, що протистояла тиску:

1. Чи важко було відмовлятися?

2. В якому випадку найважче?

Висновок. Найважче відмовляти друзям та родичам.
4. Мозковий штурм «Поведінка в ситуації тиску»

Як варто поводити себе в ситуації тиску?

(не агресивно наполягати на своєму, сказати «ні», просто піти геть і т. ін.).

Записати відповіді на дошці.

Узагальнити:

Опираючись тиску, не варто поводитися агресивно чи грубо. Це призводить до ще більшого тиску. Стриманість і твердість не лише допомагають наполягати на своєму, але й викликають повагу.
5. Робота в групах

1.Учні об’єднуються у групи по 4

Інструкція:

Користуючись «Способами протистояння тиску» (додаток 1) виконати завдання (додаток 2)
2.Запитання для обговорення у групах:

  1. Який вид тиску використовується?

  2. Як треба протистояти тиску?


3. Спікери від кожної групи представляють результат роботи.
6. Підведення підсумків

1. Тиск на людину здійснюється по-різному;

2. Треба розпізнавати і протистояти тиску;

3. Щоб успішно це робити, треба самостійно вирішувати, як діяти в кожній ситуації зокрема.


Додаток 1
Способи протистояння тиску
1. Відмовити без пояснень. Наприклад: «Я не можу дати тобі велосипед».

2. Відмовити і пояснити причину відмови: «Я не можу дати тобі книгу, бо я вже пообіцяла її іншій людині».

3. Відмовити і пояснити, що розумієш причину прохання: «Я знаю, що ти дійсно боїшся зубного лікаря, але піти з тобою не можу».

4. Відмовити і чесно пояснити своє ставлення до такого прохання: «Мені не подобається, коли списують. Списувати нечесно».

Додаток 2
Ситуації для обговорення у групах

1. Сергій просить Олену дати списати домашнє завдання: «Ти найрозумніша й найдобріша в класі. Дай, будь ласка, списати». Але Олена вважає, що списувати негарно. Раніше вона ніколи не давала списувати.
Вид тиску__________________________________________

Спосіб відмови______________________________________
2. Юра просить Соню піти з ним до зубного лікаря: «Якщо ти зі мною не підеш, то сам я не піду. Я боюся, коли лікують зуби».
Вид тиску__________________________________________

Спосіб відмови______________________________________
3. Валя, краща подруга Світлани, просить її: «Дай мені, ласка, почитати цю книгу. Вона мені потрібна». Але Світлана вже пообіцяла цю книгу іншій подрузі.
Вид тиску__________________________________________

Спосіб відмови______________________________________


  1. У дворі сусідський хлопець забирає у тебе велосипед: «Якщо не даси, я тебе відлупцюю». Але ти не хочеш поступатися.


Вид тиску__________________________________________

Спосіб відмови_____________________________________
1.3. Життя залежить від бажання жити




Левченко В.В.,

практичний психолог ЗОШ №12
Мета: забезпечити учнів і вчителів інформацією стосовно ВІЛ / СНІДу;

- озброїти їх життєвими навичками для використання цих знань на практиці;

- залучати до профілактичних заходів, застосовуючи ефективні прийоми, в тому числі й методику «рівний-рівному»;

- мобілізувати духовний і творчий потенціал.


Цільова група: старшокласники
Тривалість заходу:1,5 год.
Ресурсне забезпечення: стікери, ручки, схеми поширення ВІЛ-інфекції на ватмані, 5-6 сортів квасолі різного кольору і розміру, конверти за кількістю учасників, 12 папірців з написом «ВІЛ», написи «грип», «пневмонія», «організм», «клітини імунної системи», картки зі словами для кожного учасника, ватмани, маркери, стікери з назвами ролей, ватман із зображенням серця, ватман із зображенням червоної стрічки, «лист друга» на стандартному аркуші, свічки на кожного учасника, вірш.
Структура заходу


№ з/п


Назва заходу

Тривалість заходу

Ресурсне забезпечення

1.

Вправа «Знайомство»

10

Стікери, ручки

2.

Слово тренера. Інформація про актуальність проблеми ВІЛ / СНІДу та особливості підліткового віку, які підвищують уразливість молоді до ВІЛ-інфекції.

10

Схеми поширення ВІЛ-інфекції на А4

3.

Гра «Квасоля».

7

5-6 сортів квасолі різного кольору і розміру, конверти за кількістю учасників

4.

Інформаційне повідомлення: «Шляхи передачі ВІЛ-інфекції».

5




5.

Гра «Як ВІЛ руйнує імунітет».

8

12 папірців з написом «ВІЛ», написи «грип», «пневмонія», «організм», «клітини імунної системи».

6.

Гра «Сидорови, Іванови».

5

Стікери з назвою ролей

7.

Мозковий штурм «Як захистити себе від ВІЛ».

5

Ватман, маркер

8.

Інформаційне повідомлення «Стигма і дискримінація».

5

Ватман, маркер

9.

Мозковий штурм «Як висловити підтримку і надати допомогу».

7

Ватман із зображенням серця, маркер

10.

Вправа «Лист другові».

10

Ватман із зображенням червоної стрічки, стікери, маркер, лист друга на аркуші А4

11.

Закінчення. Вірш про свічки. Запалити свічки, побажання по колу.

5

Свічки на кожного учасника, вірш


1. Вправа «Знайомство»

Мета: зняти психологічне напруження, створити умови для ефективної співпраці.
У кожного є папірець і ручка. Намалюйте, будь ласка, предмет або живу істоту, з якою Ви себе асоціюєте в житті, у школі, вдома. Поясніть свій вибір.
2. Інформаційне повідомлення

Навести статистику поширення ВІЛ-інфекції у світі, в Україні, у місті Кременчуці. Можна продемонструвати фільм «Школа проти СНІДу». Ознайомити педагогічний колектив з концепцією розвитку життєвих навичок, підготувати виступ представника органу учнівського самоврядування про особливості підліткового віку, які підвищують уразливість молоді в умовах епідемії ВІЛ / СНІДу.
3. Гра «Квасоля».

Мета: проілюструвати як легко поширюється ВІЛ та інші інфекції, що передаються статевим шляхом.
1. Запропонуйте учасникам за 1 хв. зібрати якнайбільше сортів квасолі, обмінюючись з іншими учасниками.

2. Запитайте, хто з них мав конверт з чорною квасолею. Повідомте, що він «інфікований», наприклад, вірусом ангіни.

3. Запитайте, хто з учасників виміняв для себе чорні квасолини. Повідомте, що він «інфікований» вірусом ангіни.

4. Поясніть, що так само швидко поширюється і ВІЛ, якщо люди не захищаються від нього.
4. Інформаційне повідомлення

Три основні шляхи передачі ВІЛ-інфекції:

1.Через кров: нестерильні шприці, переливання крові, пересадка органів тощо.

2.Від вагітної матері до дитини.

3.При статевих стосунках: незахищені або нерозбірливі статеві стосунки, ризик захворювання дівчини-підлітка в два рази більший, ніж юнака.
5. Гра «Як ВІЛ руйнує імунітет»

Мета: проілюструвати, як ВІЛ руйнує імунну систему організму.

Розподілити ролі і роздати слова. Один грає роль «людського організму».Троє - «грип», «пневмонія» і «ВІЛ». «ВІЛ» отримує 12 папірців з написом «ВІЛ». Решта грає ролі «клітин імунної системи».

  1. «Організм людини» стає в центрі і каже, що кожен із нас має імунну систему, яка надійно захищає від інфекцій.



  1. «Клітини імунної системи» утворюють коло навколо «організму». Коли імунітет сильний, він долає більшість інфекцій. Ось що відбувається під час атаки «грипу».

  2. «Грип» намагається прорватися крізь коло, та це йому не вдається. Якщо вірус грипу потрапляє в організм, імунна система легко його долає. «Грип» відходить.

  3. «ВІЛ»підходить до однієї з «клітин імунної системи» і дає їй половину карток з написом «ВІЛ».Але нещодавно з'явився вірус, який називається ВІЛ. Він має секретну зброю проти клітин імунної системи.

  4. Той, хто взяв половину карток, перетворюється на «ВІЛ» і починає роздавати свої картки: «ВІЛ убиває клітини імунітету і використовує їх для розмноження».

  5. Інші клітини, які отримали картки, також перетворюються на «ВІЛ»: «Коли імунна система повністю зруйнована, починається СНІД- кінцева стадія ВІЛ-інфекції».

  6. «Організм людини» оточують «грип» і «пневмонія»: «На цій стадії людина стає дуже уразливою до будь-якої інфекції і злоякісних пухлин».

  7. «Організм людини» каже: «Хвора на СНІД людина слабшає і через кілька місяців помирає» -і падає на підлогу.


6. Вправа «Сидорови, Іванови».

Мета : емоційна розрядка учасників.

Роздаються листи з написами Сидорови: дідусь, бабуся, батько, мати, старша сестра, молодший брат, собака, кішка, папуга тощо.Те ж саме з написами Іванови.

Ставлять два стільця спинка до спинки. Чия сім'я збереться першою, сяде на стілець на коліна один одному від найстаршого до найменшого, та й перемогла.
7. Мозковий штурм «Як захиститися від ВІЛ»

Мета: виявити знання учнів стосовно того, як ми повинні вміти захищати себе від ВІЛ.
Записати все на ватмані. Обговорити.
8. Інформаційне повідомлення «Стигма і дискримінація»

Повідомити що таке стигма і дискримінація, що уявлення про СНІД як хворобу «вигнанців» і ставлення з відразою до таких людей - це величезна помилка. Звести розмову з дискримінації до толерантного ставлення до людини, хворої на СНІД.
9. Мозковий штурм «Як висловити підтримку і надати допомогу»

На зображенні серця дописати способи, слова і жести, якими б ви могли допомогти і підтримати людину, хвору на СНІД.
10. Вправа «Лист другу»

Проблема боротьби зі стигмою і дискримінацією ВІЛ-позитивних виходить за межі захисту їх прав. Багато років епідемії засвідчили, що захищаючи права ВІЛ-позитивних, люди захищають самих себе і своїх близьких.
Прочитайте листа, написаного молодим хлопцем. Уявіть, що це ваш друг. Напишіть відповідь на цей лист у вигляді SMS і прикріпіть, зачитавши, на ватман із зображенням червоної стрічки.

« Привіт! Довго збирався тобі написати…

Досі не знаю, чи правильне моє рішення, але я його уже прийняв. Ти мій найкращий друг, кому ж як не тобі, це знати? Все одно я більше не можу тримати це у собі…

Так от, місяць тому я пройшов тест на ВІЛ і дізнався, що інфікований. В одну-єдину мить світ наче набув іншого кольору: з різнокольорового став сірим і безбарвним. Я зрозумів, що все скінчилося. Принаймні для мене…Дивлюся в обличчя людей і нічого не бачу. Й одночасно страшенно їм заздрю. Тим людям, що не носять в собі цей тягар. А ще розумію, що я ніколи не стану одним із них, бо я - Вигнанець.

І я вирішив… Так-так, я вже точно вирішив, що не повернуся до колишнього життя. Як і не зможу повернутися до свого міста, до тебе і до наших спільних друзів. Я просто відчуваю, що ми один одному не потрібні, бо з різних світів. Ви - зі світу радості і надії, а я - зі світу безвиході… Я вирішив не повертатися, щоб нікому не ускладнювати життя. Але тобі не написати про це не міг - ти ж був моїм найкращим другом…

Прощавай».



11. Закінчення.

Стати в коло, запалити свічки і прочитати вірш.

Ничто не вечно под луной,

Никто не вечен.

Над потемневшею звездой

Зажгите свечи.

Пускай умолкнет шум борьбы

И злые речи.

И в наступившей тишине

Зажгите свечи.

И станьте чуточку добрей

И человечней.

В своей душе, как в алтаре,

Зажгите свечи!

Побажати один одному по колу добра, любові та щастя.
1.4. Психологічний практикум для вчителів

«Соціально-психологічна профілактика стресів та стресових розладів у педагогів»
Живолуп Л.В.

практичний психолог спеціалізованої школи № 10
Цільова група: вчителі
Тривалість заняття – 1 год. 40 хв.

Обладнання заняття: плакат «Правила роботи в групі», плакат з малюнком пісочного годинника, стікери, ручки, набір м’яких та колючих предметів у кошику, бланки з завданнями, опитувальник, «корони», набори пазлів, папір, магнітофон, запис заспокійливої музики, дзеркальця.
Хід заняття

Вступне слово – 5 хв.

Повідомляється тема і мета заняття. Учасників ознайомлюють з особливостями роботи в групі (плакат):

  1. Прагнути бути активним учасником того, що відбувається.

  2. Бути щирим.

  3. Слухати того, хто говорить, не перебиваючи.

  4. Мати право висловлювати свою думку.

  5. Не критикувати інших.

  6. Мати право отримувати підтримку, допомогу з боку групи.

  7. Використовувати звернення на «ти».


Вправа «Очікування» - 5 хв.

Мета: визначення сподівань та очікувань учасників щодо заняття.

Психолог просить сформулювати на стікерах свої сподівання, прочитати і приклеїти їх у верхню частину символічного пісочного годинника, зображеного на плакаті.
Вправа «Пухнастики й колючки» - 5 хв.

Мета: налаштування учасників на роботу, сприяння згуртованості групи.
Психолог запитує учасників, з якими емоціями вони прийшли на заняття. Всі по черзі вибирають «колючку» або «пухнастика» і проговорюють свої емоції на цей момент.
Вправа «Чарівний стілець» - 10 хв.

Мета: зняття емоційної напруги, підвищення самооцінки.
Посеред кола ставиться стілець. Пропонується комусь сісти на нього. Учасникам групи пропонується по колу висловити комплімент людині на стільці. Той, хто сидіть на стільці має кожного разу повертатися до того, хто говорить йому комплімент, і дякувати.

Рефлексія: для чого ми це робили? Всі, хто сидів на стільці діляться своїми враженнями.
Вправа «Мої позитивні та негативні сторони» - 10 хв.

Мета: розвиток здатності до самоаналізу.
- У кожного в житті бувають напади нудьги або роздратування. У такі моменти ніби забувається усе хороше. Але кожному з нас є чим пишатися. Зараз ми складемо пам’ятку, читання якої буде додавати вам бадьорості, підвищувати настрій.
Учасникам роздаються бланки з таблицею:


Мої найкращі риси

Мої здібності й таланти

Мої досягнення











Після заповнення членам групи пропонується зачитати свої пам’ятки.

Рефлексія: яке враження на вас справила вправа? Чи зміцнили ви віру у себе?

Заповнені бланки залишаються в учасників.
Тест «Чи в порядку у вас нерви?» - 10 хв.

Варіанти відповідей на запитання:

Дуже – 3 бали

Не особливо – 1 бал

Ні в якому разу – 0 балів
Чи виводять вас з рівноваги?

  • Зім’ята сторінка журналу, яку ви хочете відкрити?

  • Літня жінка, одягнута, як молода дівчина?

  • Надмірна близькість співрозмовника?

  • Жінка, що палить на вулиці?

  • Коли якась людина кашляє у вашу сторону?

  • Коли хтось гризе нігті?

  • Коли хтось сміється не до речі?

  • Коли хтось намагається вчити вас, що і як треба робити?

  • Коли хтось постійно запізнюється?

  • В кінотеатрі людина, що сидить попереду і весь час крутиться та коментує?

  • Коли вам намагаються переказати сюжет цікавого роману, який ви почали читати?

  • Коли вам дарують непотрібні речі?

  • Гучна розмова у громадських місцях?

  • Надто сильний запах парфумів?

  • Людина, яка жестикулює під час розмови?

  • Колега, що дуже часто вживає іноземні слова?


Більше 50 балів:

Вас не віднесеш до терплячих і спокійних людей. Вас дратує все, навіть незначні речі. Ви запальні, легко виходити з себе. А це надто розхитує нервову систему, від цього страждають оточуючі.
12 – 49 балів:

Це найчисленніша група людей. Вас дратують речі тільки найнеприємніші, але ви з цього не робите драму. До неприємностей ви вмієте повернутися спиною, досить легко забуваєте про них.

11 і мене балів:

Ви дуже спокійна і врівноважена людина.
Вправа – рухавка «Малюємо цифри» - 3 хв.

Мета: зняття фізичного та емоційного напруження, покращення настрою.
Учасникам пропонують малювати у повітрі цифри різними частинами свого тіла: 1 намалювати носом, 2 – правим плечем, 3 – лівим, 4 – правою ногою, 5 – лівою, 6 –ліктем правої руки, 7 – ліктем лівої руки, 8 – правою ногою, 9 – лівою ногою, 10 – сідницями.

Вправа повторюється.
Вправа «Ярлики» - 20 хв.

Мета: дати можливість учасникам відчути переживання, які виникають, коли до людини ставляться відповідно певного стереотипу.
Учасникам роздаються набори «корон»:

  • Будь злим до мене

  • Посміхайся мені

  • Ігноруй мене

  • Розмовляй зі мною, ніби я маленька дитина

  • Підбадьорюй мене

  • Кажи, що я нічого не вмію.

  • Хвали мене

Учасників ділять на групи по 7 осіб. Після цього протягом 10 хвилин група виконує завдання зі складання пазлів. Але спілкуватися між собою вони мають відповідно до надписів на «коронах».

Рефлексія: чи сподобалося вам, коли з вами спілкувалися таким чином? Чи у реальному житті є «корони»?
Вправа «Пробач» - 6 хв.

Мета: розвиток саморегуляції емоційного стану, вміння пробачати.
На аркуші паперу написати список учнів і їх «провини» щодо вас за останній тиждень. Аркуш розірвати на клаптики, проаналізувавши причину. І все пробачити, забути.
Медитація – 7 хв.

Мета: “повернення” стану “дитини” до душі, інтегрування її в особистість дорослого.
Під заспокійливу музику проговорюється текст медитації. Учасники “прокручують” його у своїй уяві.

-Уявіть, що Ви на луках серед соковитої зеленої трави. Повітря чисте і прозоре. Поруч Ви чуєте гудіння бджіл, щебетання пташок. У далечині Ви бачите ліс і, не поспішаючи, прямуєте до нього.

На Вашому шляху трапляється невеликий струмок. Сядьте на хвилинку. Вода у струмку тепла, і Вам захотілося занурити в неї ноги. Зробіть це. Відчуйте, як тепла вода пестить Ваші ноги. Це дозволяє Вам добре розслабитися. Ви відчуваєте повний спокій. Тепер погляньте навколо. Ви помічаєте різноманітний рух. Пташки перелітають з гілки на гілку у Вас над головою, метелики кружляють біля квітів, комахи гойдаються на стеблах трави.

Тепер ідіть далі. Поступово Ви наближаєтесь до лісу. Ви бачите стежинку серед дерев і прямуєте нею між дерев. З’являється галявина. Ви обережно підходите до неї і бачите маленьку дитину, яка стоїть посеред неї. Наблизившись, Ви бачите, що дитина засмучена, в її очах – сльози. Тільки тепер Ви помічаєте, що дитина дуже схожа на Вас. Можливо, це і є Ви самі, коли Вам було 3-4 роки.

Вам стає жаль її, Ви хочете заспокоїти дитину, берете її на руки. І раптом вона зменшується в розмірах і стає такою маленькою, що вміщається на Вашій долоні. А через мить дитина перетворюється на часточку сонця. Ви притискаєте її до свого серця, і ця тепла часточка сонця входить у Ваше серце і зігріває його своїм теплом. Ви відчуваєте це тепло і тиху внутрішню радість за себе і дитину. Тепер Ви ніколи не розлучатиметесь. З цього моменту Ваша дитина буде завжди разом з Вами. Ви допомагатиме одне одному у скрутних ситуаціях, будете радіти і переживати щасливі моменти життя. Головне – Ваша дитина повернулась до Вас.

Тепер Ви можете самостійно, не поспішаючи, повертатися туди, звідки почався Ваш шлях до лісової галявини. Після повернення, яке триватиме 2-3 хвилини, Ви можете відкрити очі і знову опинитись у нашій кімнаті.
Рефлексія: обговорення членами групи почуттів, що виникли у процесі виконання вправи:

- Чи вдалося розслабитися?

- Чи легко було виконувати завдання?
Вправа «Дзеркало» - 3 хв.

Мета: зняття емоційного напруження, формування вміння стримуватися, розслаблятися.
Кожний учасник бере в руки дзеркальце. За командою треба спочатку посміхнутися своєму відображенню, потім зробити зле обличчя: насупити брови, зморщити чоло тощо. Потім – знов посміхнутися.

Рефлексія: яким ви собі подобаєтесь більше?
Вправа «Вислухай» - 5 хв.

Мета: формування навичок активного слухання.
Учасників ділять на пари. Протягом 1 хвилини один з партнерів розповідає про себе все, що хоче. Інший переказує все, що почув, говорячи: «Я почув, що ти …». Після цього партнери міняються ролями.

Рефлексія:

  • Як ви почувалися, розповідаючи про себе?

  • Чи приємно було чути про себе з вуст іншої людини?

  • Чи важливо до кінця і уважно вислуховувати людину?


Вправа «Заспокойте себе» - 5хв.

Мета: навчання навичкам заспокоєння та розслаблення.

І спосіб:

Спочатку необхідно викликати напруження м’язів, а потім – розслаблення. Спочатку щосили напружити м’язи рук, живота, ніг, обличчя, стиснути зуби, наскільки це можливо. Потім послабте все.

Вправу виконати тричі.
ІІ спосіб:

Формули для заспокоєння:

  • Відкинь цю думку

  • Все буде добре

  • Це не варте хвилювання

  • Я абсолютно спокійна

  • Як я можу хвилюватися через дрібниці

  • Проблема вирішиться

  • Опанувати себе – значить оволодіти ситуацією


Вправа « Уявна розмова зі своєю професією» - 8 хв.

Мета: розвиток внутрішньої мотивації.
- Ваша професія – це не тільки диплом, школа, зарплата, колеги. Вона – це певна кількість психічної енергії, яку ви вкладаєте у вашу професію. Це також енергія, яку ви передаєте великій кількості людей. Уявіть, що ваша професія – жива істота. А значить з нею можна спілкуватися: хвалити, поважати, просити тощо.

Можна пропрацювати не один десяток років в школі, але, якщо працювати без душі, без інтересу, то і результати будуть невтішними. В такому разі не чекайте від неї віддачі. А якщо працювати з любов’ю, вкладаючи душу в роботу, результат виправдає себе.

Можна заземлити свою професію на книгах, підручниках, дипломах, грамотах та інших нагородах. Спілкуючись зі своєю професією, ви не тільки називайте її на ім’я, а й звертайте погляд на відповідні атрибути професії.

Можна звертатись у Космос, контактуючи зі своїм професійним полем.
Психологічний ефект даної вправи в тому, що ви впливаєте на свої інтереси, потреби, мотиви, ставлення до професії.
Завдання:

  1. Після роботи подякуйте вашій професії за приємні миті, за творчі ідеї, цікаві зустрічі, матеріальну нагороду.

  2. Подякуйте вашій професії за ваші успіхи.

  3. Попросіть у вашої професії позитивних зрушень, нових успіхів, досягнень.

  4. Поставте перед собою конкретну мету і попросіть у професії натхнення, енергії, допомоги у досягненні успіхів.


Підведення підсумків – 8 хв.

- Учасники ще раз проговорюють свої очікування щодо заняття, відповідають, чи справдилися вони та переносять стікери з написами у нижню частину пісочного годинника.

- Психолог пропонує ще раз зробити вибір між «пухнастиком» та «колючкою». Кожен кладе обраний предмет до кошика, коментуючи свій вибір.

1.5. Батьківські збори

«Спілкуватися з підлітком. Як?»
Кобеляцька О.І.,

практичний психолог спеціалізованої школи №7
В останні десятиріччя психологи зробили ряд важливих відкриттів. Одне з них – про значення стилю спілкування з дитиною для розвитку її особистості.

Аналіз великої смертності немовлят в дитячих будинках, проведений в Америці та Європі після Першої світової війни, котру не можна пояснити з однієї лише медичної точки зору, привів вчених до думки, що причина полягає в незадоволеній потребі в психологічному контакті, тобто в увазі, турботі зі сторони близького дорослого.

Дуже часто батьки думають, що діти потребують уваги поки вони маленькі, а з часом їхня потреба зменшується, оскільки вони все більше часу проводять в школі та з друзями. Але підліток гостро потребує уваги дорослих, проте вона має свої особливості .Дитина ніби хоче нам сказати: “Залишіть мене в спокої, але не залишайте мене самого!”, а батьки намагаються стримати її активність, самостійність, часто в авторитарній формі висловлюють думки про її друзів, інтереси, намагаються по-своєму планувати її дозвілля . Закономірно, що недовіра, неувага до життя підлітка призведуть до розриву між дітьми та батьками .

Як же допомоги дорослим зрозуміти своїх дітей? Цьому будуть присвячені батьківські збори.
Если вы, родители, - Ласкатели, Хвалители,

Если вы родители, - Прощатели, Любители,

Если Разрешатели, Купители, Дарители,

Тогда вы не родители.

А просто - Восхитители.
Но если вы, родители, - Ворчатели, Сердители,

Но если вы, родители, - Ругатели, Стыдители

Гулять не отпускатели, Собакораздиратели,

То, знаете, родители,

Вы - просто - Крокодители!
Мета: ознайомити батьків з думкою дітей щодо стилів спілкування в сім’ї та їх впливом на виховання і розвиток підлітка. Сприяти формуванню навичок ефективного спілкування

Ресурсне забезпечення: плакати: “Я-висловлювання”, “Вирази обличчя”, діаграма результатів анкетування дітей; конверти: “Зайве”, “Цікаве”, “Порадниця”; папір, ручки (кількість відповідна до кількості батьків), карточки із завданнями.

Тривалість заходу: 1 година 20 хв.

  1   2   3   4   5

поділитися в соціальних мережах



Схожі:

Українська література
Контрольна робота №4 з теми: «Еміграційна література, українська література 1940-1950 рр.» (тести)

І. Літературознавства, фольклористики та мистецтвознавства
Зарубіжна література Українська мова та література, зарубіжна література (за вибором)

Назва відділення Секція
Світова література Українська мова та література, світова література (за вибором)

Література романтизму 90-ті роки XVІІІ ст. І
Даний посібник-хрестоматію укладено відповідно до чинних програм «Зарубіжна література 5 – 11 кл.» (За редакцією Д. В. Затонського,...

Анти́чна літерату́ра (від лат antiquus стародавній) це література...
Антична література складається з двох національних літератур: давньогрецької та давньоримської. Історично грецька література передувала...

Література, 8 клас календарно тематичне планування
Література І культура. Роди літератури (епос, лірика, драма), їхні характерні ознаки

Література. Тема 1: Українська середньовічна література 11 15 ст
Тема: Загальнолюдські цінності та християнське вчення у біблійних притчах та Десяти заповідях Божих

8. Література Перекладна література >10. Оригінальна творчість
Київська Русь (Київська держава) виникла на межі VIII-IX ст внаслідок тривалого процесу економічної, політичної та етнокультурної...

Література Урок №8 тема: Давня українська література. Розвиток писемності....
Мета: ознайомити школярів з особливостями розвитку давньої української літератури; її жанрами, тематикою, ідейно-художніми особливостями...

Урок №1 -2
Українська література XX ст. Як новий етап в історії національної культури, її періодизація. Модерністські та авангардистські течії....



База даних захищена авторським правом © 2017
звернутися до адміністрації




fil.ocvita.com.ua
Головна сторінка