Пошук по сайту

Філософія  лекції  Курсова робота  Рефераты  

Урок-занурення у твір з елементами дослідницької діяльності. Компетентності: пізнавальна, соціальна, мовна, самоосвітня, комунікативна, художньо- естетична методи, прийоми: «Доміно»

Урок-занурення у твір з елементами дослідницької діяльності. Компетентності: пізнавальна, соціальна, мовна, самоосвітня, комунікативна, художньо- естетична методи, прийоми: «Доміно»





ІЛОВАЙСЬКА ЗАГАЛЬНООСВІТНЯ ШКОЛА І-ІІІ СТУПЕНІВ №14

ХАРЦИЗЬКОЇ МІСЬКОЇ РАДИ

ДОНЕЦЬКОЇ ОБЛАСТІ

РОЗРОБКА УРОКУ УКРАЇНСЬКОЇ ЛІТЕРАТУРИ

В 9 КЛАСІ З ТЕМИ

«Іван Котляревський «Енеїда». Історія написання, джерела твору, основні сюжетні лінії, композиційні особливості, жанр»




Розробила учитель української мови та літератури Близнюк Надія Михайлівна

2012-2013 н.р.

ТЕМА. «Іван Котляревський «Енеїда». Історія написання,

джерела твору, основні сюжетні лінії, композиційні

особливості, жанр»
МЕТА:

  • з’ясувати історію написання та джерел «Енеїди»;

  • визначити особливості сюжету, композиції, жанру твору;

  • удосконалювати вміння працювати в групі, аналізувати та синтезувати навчальний матеріал;

  • формувати самоосвітню, комунікативну, художньо-естетичну компетентності;

  • удосконалювати вміння лаконічно висловлювати власні думки, робити висновки;

  • виховувати в дев’ятикласників почуття гордості за літературну спадщину національних письменників, доброзичливі взаємини під час спільної роботи в групах.


ТИП УРОКУ: вивчення нових знань (за логічним

змістом роботи та основними етапами

навчального процесу. За С.В. Івановим)
ВИД УРОКУ: інтерактивний
ЖАНР УРОКУ: урок-занурення у твір з елементами

дослідницької діяльності.
КОМПЕТЕНТНОСТІ: пізнавальна, соціальна, мовна,

самоосвітня, комунікативна, художньо-

естетична

МЕТОДИ, ПРИЙОМИ: «Доміно», «Кола Вена»,

«Відеогалерея», робота в групах, рольова

гра «Інтерв’ю з письменником»,

ґронування, пазли, робота в парах

«Інтерв’ю в сусіда», бінарне тестування,

«Незакінчене речення», домашня

завдання «Темна конячка»
МІЖПРЕДМЕТНІ ЗВ`ЯЗКИ: історія, література
ОБЛАДНАННЯ: портрет письменника, аркуші з кросвордами, з

завданнями до літературного доміно, презентація

до уроку, маршрутні аркуші із завданнями для

роботи в групах, аркуші з тестами, картки -

оцінювання, конверт із домашнім завданням,

набор пазлів – ілюстрацій, підручник, дошка.
ОЧІКУВАНІ РЕЗУЛЬТАТИ:

Після уроку учні

Повинні знати:

  • Історію та джерела написання «Енеїди», сюжет, композицію та жанр твору.

Повинні уміти:

  • Розповідати про історію написання «Енеїди»;

  • Називати джерела написання поеми;

  • Визначати особливості композиції твору;

  • Порівнювати «Енеїду» Вергілія та «Енеїду»

І.П. Котляревського;

  • Давати сюжетну характеристику твору.





ПЕРЕБІГ УРОКУ


  1. І. ОРГАНІЗАЦІЙНИЙ МОМЕНТ

  • Добрий день! Рада вас бачити. Нас чекає сьогодні незвичайний матеріал.






  1. ІІ. МОТИВАЦІЯ НАВЧАЛЬНОЇ ДІЯЛЬНОСТІ

  1. «Відеогалерея»

  • Пропоную вам переглянути два відео фрагменти. Після перегляду прошу вас дати відповідь на питання: «Що об’єднує ці два відеоролики?»

  • Так, це розповідь про подорож троянців, які після загибелі Трої втекли з членом царської родини Енеєм і після довгих блукань знайшли нову батьківщину в Італії.

  • Тема нашого уроку «Іван Котляревський «Енеїда». Історія написання,

джерела твору, основні сюжетні лінії, композиційні особливості,

жанр»

  • Епіграфом до нашого уроку я обрала слова видатного українського письменника П. Куліша: «З «Енеїди» судилося народитись такому, що зрослось із нашею долею навіки, чого не мусимо забути, чого не занапастить ні панський егоїзм, ні государня політика: народилась українська література»

  • Які задачі ви перед собою сьогодні поставите?

  • Познайомитись з історією та джерелами написання «Енеїди»;

  • Визначити особливості композиції твору;

  • Дати сюжетну характеристику твору.




  1. АКТУАЛІЗАЦІЯ ОПОРНИХ ЗНАНЬ

  1. «

    Доміно»


Учням пропонуються літературні факти та терміни з попередньої теми та їх визначення. Завдання полягає в тому, щоб поєднати термін чи факт з його визначенням, тобто встановити відповідність.



Іван Петрович Котляревський

Український письменник, зачинатель нової української літератури.

Поема

Це ліро-епічний твір, переважно віршований, у якому зображені значні події і яскраві характери.

Класицизм

Літературний напрямок, що означає наслідування зразків античності

Ямб

Двоскладова стопа з наголосом на першому складі

Бурлеск

Це жанр гумористичної поезії, у якій героїчний зміст зображувався в пародійному тоні

Травестія


Серйозна чи комічна переробка відомого твору

Пародія

Перебільшено комічне наслідування якогось твору з метою висміяти його недоліки.



  • Висновок: пригадавши вивчені знання з попередньої теми, ми

можемо перейти до вивчення нового матеріалу.

  1. Кросворд

Учням пропонується кросворд, що містить поняття з попередніх тем, розгадавши який можна отримати відповідь про місто народження І. Котляревського.



1.

П

е


т


р

о






2.


С

к

о

в

о

р

о

д

а


3.


4.



к


л

а

с

и

ц

и

з

м




д

а

к

т

и

л

ь




5.

6.

м


а

й

о

р



в

з

і

р

ц

е

в

и

й

к

у

л

ь

м

і


н

а

ц

і

я







  • Завдання до кросворду по горизонталі:

  1. Як звали батька Івана Котляревського?

  2. Видатний філософ - просвітитель.

  3. Літературний напрям, що означає наслідування зразків античності.

  4. Трискладова стопа з наголосом на першому складі.

  5. Військове звання Івана Петровича, яким нагородив його цар.

  6. Переклад з латинського поняття «класицизм».

  7. Момент найвищого напруження у розвитку змальованих у творі подій.

  • Завдання до кросворду по вертикалі:

  1. Місто, де народився І.Котляревський?


Висновок: місто Полтава, козацька родина, річка Ворскла і ще багато

інших чинників вплинули на формування світогляду славетного

письменника-патріота! Така життєва позиція повинна бути

прикладом для кожного сучасного українця!


  1. ВИВЧЕННЯ НОВОГО МАТЕРІАЛУ

Слово вчителя

  • П

    оема «Енеїда» І.П. Котляревського стала визначним етапом у розвитку української літератури. Джерела твору, історія написання, сюжетно-композиційні особливості, жанр твору – ось ті питання, які ми маємо дослідити сьогодні, щоб глибше зрозуміти, у чому ж новаторство І.Котляревського як письменника у цьому творі.

  • Ви тільки уявіть собі, до цього ніхто не писав твори «високого жанру» українською мовою. Як же виник задум у І.Котляревського створити «Енеїду» такою, якою вона дійшла до нас?




  • Організація класу для роботи в групах

  • Робота першої групи

  1. Рольова гра «Інтерв’ю з письменником»

П

итання:
- Добрий день, шановний Іване Петровичу! Як же сталося так, що бойовий офіцер імперської армії, взірцевий службовець російської державної машини написав перший твір нової української літератури? Поему, що є протестом проти державного уряду?

Відповідь: - Добрий день! Ви знаєте, будь-яка нація успішно будує державу, якщо більшість її представників має високий рівень патріотизму. Над «Енеїдою» я працював близько 30 років, роблячи перерви. Спочатку вийшли друком перші три частини у 1798 році, четверта – через одинадцять років, а п’ята – через тринадцять років. Повністю твір було завершено в 1826 році, а видано в 1842 році, вже після моєї смерті.

Питання: - Іване Петровичу, скажіть, будь ласка, а хто такий Максим Пурпура, і чому Ви на нього розсердилися?

Відповідь: - Це конотопський поміщик, який тоді служив у Петербурзі. Він належав до гурту прихильників української мови та літератури. До його рук потрапив список перших трьох частин, і він за свої власні кошти надрукував «Енеїду». Він це зробив, навіть не порадившись зі мною. Хоча вже тепер я розумію, що завдяки його патріотичному вчинку, у культурному житті України відбулася епохальна подія. Це була перша друкована українська книга, написана живою народною мовою.






  • Робота другої групи

  1. Ґронування «Джерела твору»


Поема «Енеїда» Вергілія
Твір «Збурення пекла»

Джерела твору

Записи оповідей старих людей про всякі дива

в «Скарбниці» Іоаникія Галятовського чи в

Григорія Граб’янки






  • Робота третьої групи

  1. «Кола Вена»


Пояснення вчителя.

  • З метою визначення спільних та відмінних ознак поеми «Енеїда» Вергілія та «Енеїда» І. Котляревського учні мають побудувати діаграму Вена.

Методичний коментар.

  • Діаграма Вена будується на основі двох великих кіл, які частково накладаються одне на одне, так що посередині утворюється спільний простір. Діаграма може бути використана для протиставлення ознак або для того, щоб показати, як вони збігаються. У даному випадку учні порівнюють ознаки складносурядних та складнопідрядних речень, що спонукатиме клас до протиставлення ознак цих речень, водночас продемонструвавши їх спільні ознаки.


«Енеїда» Вергілія

«Енеїда» І. Котляревського



  • За жанром обидва твори - поема;

  • Героями є боги, головний герой - Еней;

  • Назва поеми «Енеїда»;



  • Описує напівлегендарні події римської історії;

  • Зобразив богів, героїв у золоті;

  • Споживають лише амброзію (Їжу богів) та нектар (питво богів);

  • Герої величні, мудрі, справедливі;

  • Має 12 частин.

  • Описує українську дійсність ХVІІІ століття;

  • Зобразив героїв у національному одязі;

  • Полюбляють земні страви та напої виключно української кухні;

  • Герої показані гультяями, п’яницями, боягузами, хабарниками, розпусниками;

  • Має 6 частин.


Висновок:

Отже, можна зробити висновок, що «Енеїда» І. П. Котляревського — це цілком самобутній, оригінальний твір, сповнений національного колориту, суто народного гумору, яким уже понад двісті років зачитується український читач.


  • Р

    обота четвертої групи


Дві сюжетні лінії:

  1. Перша - реальні мандри запорозьких козаків після зруйнування Січі;

  2. Друга – канва сюжету поеми Вергілія, у якій Еней український так само як і троянський подорожує у пошуках нової землі, відвідує пекло, рай, воює з Турном і перемагає.



  • Р

    обота п’ятої групи


Особливості композиції поеми:

  • Твір містить шість частин, які змістовно пов’язані з подорожжю Енея і тими пригодами, що трапились з ним.

  • Це енциклопедія життя українського народу.

  • У композиції поеми описано народні вірування, звичаї, ігри, обряди,страви, побут, кухню й одяг.

  • Автор з гумором описує порядки в судах, війську, канцеляріях.

  • І.Котляревський розповідає про влаштування українських шкіл.

  • У поемі відбито народну мову періоду Гетьманщини.



  • Р

    обота шостої групи


Жанр

  • Епічна поема – великий віршований твір, у якому розповідається про значні події і видатних осіб.

  • Травестійна (переодягання) – автор переодягає своїх героїв в український одяг, згадує про українські страви, напої, народні ігри, пісні.

  • Бурлескний твір вимагав, щоб про буденне говорилося піднесено, а героїчний зміст викладався вульгарно.

  • Висновок: «Енеїда» - це героїчно-комічна, бурлескно-травестійна поема, бо створено різкий контраст між першоджерелом, міфологічною темою й прийомами їх розкриття.


  1. ЗАКРІПЛЕННЯ, СИСТЕМАТИЗАЦІЯ ЗНАНЬ

  1. Г

    ра «Пазли»


Методична цінність. Гра сприяє практичному освоєнню школярами змісту тексту поеми, привчає застосовувати на практиці здобуті літературні знання,

розвиває мислення й увагу, волю й цілеспрямованість, спонукає учнів прискорювати темп виконання навчальних дій.

Правила гри

Учні одержують ілюстрації до поеми «Енеїда», розрізані у вигляді пазлів. Зі зворотного боку розміщено уривок з поеми, який коментує те, що зображено на ілюстрації. Завдання гравців – правильно і швидко скласти пазли та отримати ілюстрацію. Продекламувати уривок з поеми виразно, пояснивши його зміст. Перемога дістається тій групі гравців, яка першою виконує завдання. Час гри обмежується до першого виконання завдання.






  1. КОНТРОЛЬНО-КОРИГУВАЛЬНИЙ ЕТАП

Тест (за кожну правильну відповідь – один бал)

  1. Над «Енеїдою» І. Котляревський працював близько тридцяти років.

  2. Основним джерелом поеми І.Котляревського була поема Гомера «Одіссея».

  3. Однією із сюжетних ліній є зображення подорожі запорозьких козаків після зруйнування Січі.

  4. Твір складається з шести частин, які змістовно пов’язані з подорожжю Енея і тими пригодами, що трапились з ними.

  5. «Енеїда» - це травестійна, бурлескна поема.

  6. Максим Пурпура, конотопський поміщик, позичив Котляревському грошей на видання перших трьох частин «Енеїди».

  7. В «Енеїді» Вергілія змальовані напівлегендарні події римської історії так само, як і в поемі «Енеїда» І. Котляревського.

  8. Герої І. Котляревського показані гультяями, боягузами, розпусниками, хабарниками.

  9. «Енеїда» - це перша друкована книга, написана живою народною мовою.

  10. У поемі автор серйозно критикує та засуджує порядки в судах, війську та канцеляріях.

  11. Бурлескний твір вимагав, щоб про буденне говорилося піднесено, а героїчний зміст викладався вульгарно.

  12. Епічна поема – це невеликий прозовий твір з фантастичними подіями.






  1. ОЦІНЮВАННЯ (взаємоперевірка)

Правильні відповіді до тесту



Відповідь



Відповідь

1.

Так

7.

Ні

2.

Ні

8.

Так

3.

Так

9.

Так

4.

Так

10.

Ні

5.

Так

11.

Так

6.

Ні

12.

Ні






  1. ПІДСУМОК УРОКУ

  1. «Інтерв’ю в сусіда»

  • Коли «Енеїда» вперше була надрукована ?

  • Чим відрізняється поема Вергілія від поеми

І. Котляревського?

  • До якого жанру належить цей твір?

  1. «Незакінчене речення»

  • І.П. Котляревський – це…

  • Я вважаю його патріотом, тому що…

  1. ДОМАШНЄ ЗАДАННЯ



«Темна конячка»

Учні отримують домашнє завдання в конвертах.

(це виховує відповідальність – сам обрав –

обов’язково виконай! А також це підвищує

пізнавальну активність). Конвертів чотири

варіанти, не залежно від рівня.






поділитися в соціальних мережах



Схожі:

Лекція Методи й прийоми
Методи й прийоми: інформаційно-репродуктивний (повідомлення знань), частково-пошуковий (випереджальні завдання), проблемно-пошуковий...

Методи та прийоми створення ситуації успіху в початковій школі
Переживаючи ситуацію успіху, учень набуває почуття власної гідності, успіх приводить його до усвідомлення власної компетентності

Розвиток художньо-мовленнєвої творчості дошкільників засобами трвз мета
Мета: Сприяти збагаченню інтелектуального потенціалу та розвитку художньо-мовленнєвої творчості особистості. Забезпечити художньо-мовленнєву...

Тема. Позакласне читання
Методи та прийоми: розповідь, фронтальна бесіда, робота з підручником, виконання практичних завдань, випереджувальні завдання

Волинський інститут післядипломної педагогічної освіти
Розділ ІІІ. Застосування технології формування критичного мислення учнів на уроках історії: методи та прийоми

Вступ 3
Комунікативна компетентність викладача як основа його професійної діяльності 37

Засідання спецкурсу «Прикладна математика»
Узагальнити І систематизувати знання учнів про комбінаторику. Ознайомити учнів з історичними відомостями про розвиток науки комбінаторики,...

Створити у днз систему розвитку професійної компетентності вихователів...
Рефлексія дуже великий І потужний «джин», якого спочатку потрібно розбудити, а потім вміло загнати «в глечик» створити у днз систему...

Мова І суспільство. Постколоніальний вимір у книжці висвітлено питання...
Кпрс на українських теренах І її роль у формуванні сучасного двомовного соціуму України. Основні поняття соціолінгвістики – мовна...

Усна народна творчість родинно-побутові пісні. “Місяць на небі, зiроньки сяють”
Роль І місце літератури в житті нації. Розвиток літератури. Творча індивідуальність митця. Художній твір — нова естетична дійсність,...



База даних захищена авторським правом © 2017
звернутися до адміністрації




fil.ocvita.com.ua
Головна сторінка