Пошук по сайту

Філософія  лекції  Курсова робота  Рефераты  

Вінглівськт Наталя Миколаївна

Вінглівськт Наталя Миколаївна





Вінглівськт Наталя Миколаївна

учитель української мови і літератури Торезької загальноосвітньої школи

I-II ступенів № 16, вища категорія, звання «Учитель - методист»

Використання кольорової терапії на уроках гуманітарного циклу

Анотація

Дитина проводить у школі дуже багато часу, тому школа не може стояти осторонь від оздоровлення. Високі вимоги до знань програмового матеріалу призводять до втоми, виснаження, мозок учнів потребує перепочинку, очі болять, їм важко сконцентруватися на якомусь завданні, а ще треба проявити творчість. Так і прийшлося мені шукати якийсь вихід із цього замкнутого кола. А на допомогу прийшла інноваційна методика оздоровлення учнів - кольоротерапія.

Колір діє незалежно від того, бачимо ми його чи ні. Якщо грамотно використовувати знання про кольорову терапію, то можна знімати зорову напругу учнів під час уроку, знімати розумову втому, допомагати учням концентруватися на важливому матеріалі, запам'ятовувати головне, підвищувати творчу активність учнів під час уроку, піднімати настрій учнів і регулювати процеси мислення.

Торезька загальноосвітня школа I-II ступенів № 16 впроваджує кольорову терапію на уроках гуманітарного циклу протягом двох років. Виявлено позитивні результати: підвищення продуктивності уроків, якості знань учнів з історії, української мови, літератури, світової літератури, а також покращились показники роботи з обдарованими учнями школи.

Дана стаття знайомить читачів з сучасною інноваційною методикою-кольоровою терапією і подає рекомендації по її використанню на уроках гуманітарного циклу.

Кольорова терапія-інноваційна методика оздоровлення людини за допомогою використання кольорів.

Кольоромедитація- методика психологічного розвантаження людини за допомогою кольору та уяви.

«Здоров’я - це нічого,але без нього

ми - ніщо»

(Східна мудрість)

Дитина проводить у школі дуже багато часу, тому школа не може стояти осторонь від оздоровлення. Наші учні під час уроків постійно напружують зір, втомлюються; часто їм буває важко переключитися з одного виду роботи на інший. А шкільна програма вимагає постійного напруження мозку, навантаження, активної діяльності на уроці. Як би грамотно не було адміністрацією школи зроблено розклад уроків, а учні втомлюються. Під час роботи навантажуються різні півкулі мозку і не завжди вчителі враховують це під час роботи на уроці. Як результат-зниження активності учнів, погані оцінки, неприйняття учнями того чи іншого предмету, імпульсивність і роздратованість дітей. Дійсно, учитель прагне гарного результату, засвоєння знань, творчості учнів, виконання програми. А як же учні? Високі вимоги до знань програмового матеріалу, втома, виснаження, мозок потребує перепочинку, очі болять, важко сконцентруватися на якомусь завданні, а ще треба проявити творчість. Так і прийшлося мені шукати якийсь вихід із цього замкнутого кола. А на допомогу прийшла інноваційна методика оздоровлення учнів - кольоротерапія.
Кольорова терапія-це лікування людини за допомогою кольору.

Важко знайти таке ж багатогранне поняття, як «колір». Колір діє незалежно від того, бачимо ми його чи ні. Якщо людину із зав’язаними очима помістити в кімнату зі стінами вогненно-червоного кольору, пульс стає частішим, а якщо у кімнату з блакитними стінами - пульс людини сповільнюється, а незабаром настає сонливість. Залежно від того, який колір полюбляє людина, психологи можуть визначити її темперамент. Білому кольору віддасть перевагу флегматик, чорному - меланхолік, червоному-сангвінік, а жовтому - холерик. Кожен орган нашого тіла має свій колір. Якщо людина недоотримає якийсь колір зі спектру, порушується гармонія і виникають хвороби. Порушену рівновагу відновити можна - варто тільки

додати відсутній колір або очистити його від сторонніх домішок. Цілющі якості кольору були відомі таким давнім цивілізаціям, як шумери.

За часів фараонів зводилися «цілющі храми». У них знаходилися екрани з кварцу, які діяли за методом призми, розщеплюючи світло на складові кольору. Кристали клали у певні кімнати, куди приводили пацієнтів у залежності від їхніх хвороб. Ті, кому бракувало енергії, могли, наприклад, отримати сили в наповнених променями кімнатах червоного кольору , тоді як інші, які потребували заспокоєння і відпочинку, могли знаходитися в кімнатах з блакитним та зеленим кольором.

Згідно кольоротерапії, коли в одному з органів порушується баланс, його можна знову відновити, просочивши тіло енергією відповідного кольору. Вібрації кольору налаштовують уражений орган на потрібну частоту. Отже, колір людина відчуває не тільки через зір, а через усе тіло.

Як же впливають кольори на організм людини?
Червоний-надає впевненості, заряджає енергією. Але тривале «спілкування» з цим кольором може викликати агресію. Колір звертає увагу на основне, підкреслює головне.

Жовтий-надає оптимізму, життєвих сил, бадьорить, підвищує соціальну активність, викликає радість, лікує нервове виснаження.

Зелений-заспокоює, врівноважує, допомагає відпочити очам, зняти нервове перенапруження.

Синій-допомагає сконцентруватися, логічно вирішити проблеми. Гарний для стомлених очей. Особливо корисний для людей розумової праці.

Блакитний-заспокоює, утихомирює, знімає втому очей та м’язів.

Фіолетовий-колір свідомої енергії, підсилює інтуїцію, допомагає осягнути суть речей, стимулює інтелект.

Помаранчевий-відновлює сили, заряджає позитивом, підвищує настрій, зміцнює волю.

Рожевий-заспокоює, покращує настрій, додає мрійливості.

Білий-нейтральний колір, колір очищення і примноження.

Чорний-колір самотності, іноді байдужості.
Я працюю вчителем української мови і літератури, зарубіжної літератури. Мені цікаво було дізнатися, які кольори краще всього застосовувати під час уроків гуманітарного циклу.

Так, якщо треба зняти зорову втому, я використовую карти зеленого та блакитного кольору. Достатньо учням 2 хвилини подивитися на ці насичені

кольори -і зникає напруження очей. Ще пропоную учням протягом 1-2 хвилин розглянути картину, ілюстрацію, пейзаж. А якщо у класі є проектор з екраном, то хвилинку психологічного і зорового розвантаження можна поєднати з хвилинкою розвитку мовлення. Можна запропонувати учням зробити опис картини, використовуючи образотворчі засоби. А з метою переключення півкуль мозку пропоную учням такі завдання:

- розгляньте уважно цей пейзаж, придумайте йому дуже довгу назву;

- розгляньте осінній пейзаж, зробіть опис цього куточка природи взимку;

- розгляньте пейзаж, домалюйте на ньому у своїй уяві дерева, квіти, річку тощо.

Під час виконання таких завдань переключається навантаження з однієї півкулі мозку на іншу, в результаті чого мозок дитини розслаблюється і знову буде готовий до виконання більш складних завдань.

Дуже велике значення має колір наочності на уроці. Червоний колір звертає увагу дітей на головне, підсилює активність на уроці. Але іноді вчителі бездумно його використовують. Так, якщо учитель виготовляє таблиці, пам’ятки і використовує при цьому багато червоного кольору, учень навпаки не схоче ці знання засвоювати. Тому тільки найголовніші слова, орфограми мають бути виділені червоним, а інша інформація-іншими кольорами. Дехто думає, що дуже яскрава таблиця особливо запам’ятається учням. Але точна інформація засвоюється не більше як через три кольори. Тож, орфограма - червоним, інші слова - чорним, а приклад - зеленим або синім кольором.

А « багатобарвʼя» лише розсіє увагу дитини.

Великої уваги потребують картки, які ми пропонуємо для учнів. Якщо ми прагнемо, щоб учні давали чіткі і конкретні відповіді, то записуйте завдання чорним кольором на білому фоні. Якщо прагнете добитися від учнів розгорнутих відповідей - використовуйте жовтий колір, а на філософські роздуми «надихає» фіолетовий колір.

Один із засобів лікування кольором – кольоромедитація. Вона знімає стреси, допомагає забути про проблеми і неприємності і повернутися до самого себе, налагодити зв'язок зі своєю внутрішньою сутністю. Стан медитації – це концентрація і розслаблений психічний стан одночасно.

Можна запропонувати учням під класичну музику намалювати у своїй уяві якусь картину, зосередитися на якихось моментах. По - перше, таке завдання буде розвивати уяву дітей, а розвинена уява буде розвивати мовлення, а ,

по-друге, така вправа дозволяє розслабити психіку, зняти нервове перенапруження і втому.

Пропоную рекомендації, які я розробила для вчителів школи, використовуючи знання з кольоротерапії.

Рекомендації для вчителів

  • картки для опитування краще робити білого кольору, бо саме він допомагає логічно мислити;

  • найголовніше на таблицях і пам'ятках слід виділяти червоним кольором, але багато червоного може викликати неприйняття, агресію;

  • для проведення хвилинок психологічного розвантаження використовуйте спокійні кольори: зелений, блакитний, синій;

  • щоб зняти зорову напругу, використовуйте блакитний та зелений кольори;

  • налаштуватися на філософські роздуми допоможе фіолетовий колір;

  • збільшити темп уроку і продуктивність допоможуть жовтий і помаранчевий кольори.

- краще запам'ятати матеріал і робити висновки допоможе синій колір;
- формулювати однозначні чіткі висновки допоможе чорний колір;
- гарне самопочуття під час уроку буде тоді, коли присутні основні кольори;
- творча фантазія збільшується, якщо на уроці використовується

багато кольорів та їх відтінків.

Отже, школа має дбати про здоров ʼя своїх учнів. А сучасна наука підкаже ті шляхи, які найбільш ефективно будуть впливати на здоровʼя наших учнів.

Список джерел

1.Большая энциклопедия народной медицины.-М.:АНС,2004.

2.Популярная медицинская энциклопедия.-Таллин,1993.

3.Федосеева Т.А.Большая энциклопедия очищения организма. -М.:ОЛМА Групп, 2008.-320.-(жизнь и здоровье).

поділитися в соціальних мережах



Схожі:

Попова Наталя Миколаївна, вчитель хімії та біології
Приділяється увага природоохоронному вихованню, дбайливому ставленню до себе, до природи та навколишнього середовища

Київський національний торговельно-економічний університет на правах...
Перелік умовних позначень

Кочура Наталія Миколаївна. Культурно-естетична домінанта національного...
Кочура Наталія Миколаївна. Культурно-естетична домінанта національного світогляду та її ідеологічна значущість: дис канд наук: 09....

Міністерство освіти І науки України Львівський національний університет...
Релігійний та секулярний вимір приватного та публічного простору сучасного українського суспільства

Методична розробка з організації та проведення виховної години на...
Укладач: Смогла Наталя Вікторівна викладач вищої категорії Білгород-Дністровського морського рибопромислового технікуму

Ї комунікації: етнічний аспект
Удріс Наталя Дизайн рекламної комунікації: етнічний аспект // Молодь І ринок. Дрогобич, 2010. №11. С. 73-77

Ломачинська ірина миколаївна
Робота виконана на кафедрі релігієзнавства філософського факультету Київського національного університету імені Тараса Шевченка

Схвалено
Кірнадз Людмила Миколаївна керівник зразкового художнього колективу вокального гуртка «Шарм» Чернівецького обласного центру естетичного...

Монографії та навчальні посібники
Миколаївна Ломачинська – доктор філософських наук, професор, завідувач кафедри документознавства та інформаційної діяльності Інституту...

Уроку: навчальна
Шова Світлана Миколаївна, кзо «Петриківська неповна середня загальноосвітня школа І-ІІ ступенів Солонянської районної ради Дніпропетровської...



База даних захищена авторським правом © 2017
звернутися до адміністрації




fil.ocvita.com.ua
Головна сторінка